Je merk is wat AI zegt dat het is
“Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.”
Jeff Bezos verwoordde het een aantal jaar geleden heel mooi. En voor veel marketeers een quote die veel sturing en stof tot nadenken gaf in het vormgeven van je merk. Maar de laatste jaren is dit steeds meer aan het veranderen. Steeds meer sparren we en laten we ons adviseren door AI-tools in plaats van onze vrienden, familie of collega’s.
AI steeds meer bepalend in keuze voor merk of product
AI heeft steeds meer invloed op onze keuzes. Onze AI-tools leren elke dag beter wat we belangrijk vinden, begrijpen onze context en adviseren ons dagelijks. Welk merk past bij jou? Welke dienst is betrouwbaar? Welke organisatie doet wat 'ie belooft?
Moeiteloos herkennen en vergelijken van data
Het advies dat deze tools geven is niet alleen op basis van beloftes op een website of een gelikte campagne, maar ook op basis van échte ervaringen en neemt hierin alles mee wat online over jouw bedrijf beschreven staat:
Reviews op trustpilot, Google en Bol.com
Alle jouw jaarverslagen en duurzaamheidsrapporten
Eventuele prijzen of keurmerken die je hebt gekregen of behaald
Prijs- kwaliteitsvergelijkingen via tools als Kieskeurig.nl, consumentenbond.nl en beslist.nl
Klachten of complimenten op sociale media
AI vergelijkt moeiteloos alle data, herkent patronen en begrijpt de context. AI haalt daarmee inconsistenties aan het licht. En die vallen steeds minder te verbloemen.


Radicale transparantie. Het klinkt als een trend, maar het is een kantelpunt. Of een klant nog voor je kiest, hangt steeds vaker af van hoe geloofwaardig en consistent je hele ervaring is. Wie niet één verhaal vertelt én waarmaakt, verliest.
Inconsistenties komen steeds meer in aan licht
Als je wilt dat AI je merk begrijpt en aanbeveelt, moet je:
een duidelijke identiteit hebben;
die identiteit consequent doorvoeren in álle interacties;
structureel zorgen voor een geweldige klantervaring.
💡 Met andere woorden: je komt niet meer weg met alleen vertellen. Je moet het waarmaken. Elke dag, door iedereen in je organisatie.
Door merk, medewerker en klant te verbinden in een consistente Brand Experience.
Eva Nooitgedagt | Met 13 jaar merkervaring, waarvan 9 jaar als merkmoeder bij Coolblue, weet Eva als geen ander hoe je een merk
tot leven brengt. Als mede-oprichtster van New Era, dé toonaangevende boutique consultancy op het gebied van Brand Experience, deelt Eva nu haar inzichten over merkgedrag, cultuur en de kracht van dagelijkse keuzes.