Hoe zorg je dat AI begrijpt waar jouw merk voor staat?
Als jij niet helder hebt wat jouw merk ‘typisch jou’ maakt, dan weet AI het al helemaal niet.
Juist daarom is het zo belangrijk om je merk en cultuur hyperconcreet te maken. Niet alleen voor campagnes of handboeken, maar als fundament voor hoe je dagelijks keuzes maakt.
Coolblue CEO Pieter Zwart verwoordde het eens glashelder: je neemt als organisatie niet één besluit, je neemt door het één keer neerzetten wie je bent er duizenden tegelijk. Elke dag opnieuw. In elk contactmoment, groot of klein. En dat lukt alleen als iedereen in de organisatie weet wat bij je merk past. Wat je wél doet. En wat juist niet. Wat aanvoelt als ‘typisch ons’, en wat daar juist van afwijkt.
Van merkbelofte naar dagelijks kompas
Dat is de waarde van het vastleggen van je merk. Niet als beperking, maar als richting. Het biedt houvast. Zodat mensen met vertrouwen kunnen handelen, zonder bij elke keuze te twijfelen. En zodat je kunt blijven groeien, zonder aan herkenbaarheid in te boeten.
In een tijd waarin elke ervaring telt, is die consistentie geen luxe meer, het is noodzaak. Want in het tijdperk van radicale transparantie prikt AI moeiteloos door de ruis heen. Inconsistenties worden sneller herkend, niet alleen door klanten en medewerkers, maar ook door de technologie die met je meedenkt. En zodra iets niet klopt met je merkverhaal raak je geloofwaardigheid kwijt.
Bereid je merk voor op AI die namens jou handelt
Maar er komt meer aan. AI blijft niet alleen analyseren. AI gaat straks ook creëren. Zelfstandig handelen. Namens jou.
En als je wilt dat AI straks namens jouw organisatie iets doet, een e-mail stuurt, een advies uitbrengt, een klant helpt, dan moet het begrijpen wat jou jou maakt. Wat je belangrijk vindt. Welke keuzes je nooit zou maken. Welke toon je wel of juist nooit gebruikt. Wat je altijd probeert waar te maken.
Je kunt niet meer elke interactie controleren. Dus moet je zorgen dat de basis klopt. Dat begint bij het zorgvuldig vastleggen van wie je bent, wat je nastreeft en waar je grenzen liggen. Zodat je niet alleen mensen, maar ook AI kunt trainen in jouw merkgedrag.
Dat is waar schaalbaar merk-bouwen over gaat: het creëren van een consistente Brand Experience, door mensen én technologie.
Het vraagt tijd. Aandacht. En voortdurende afstemming. Maar het is de enige manier waarop jouw merk herkenbaar blijft in alles wat er straks automatisch uit je organisatie komt.
Eva Nooitgedagt | Met 13 jaar merkervaring, waarvan 9 jaar als merkmoeder bij Coolblue, weet Eva als geen ander hoe je een merk
tot leven brengt. Als mede-oprichtster van New Era, dé toonaangevende boutique consultancy op het gebied van Brand Experience, deelt Eva nu haar inzichten over merkgedrag, cultuur en de kracht van dagelijkse keuzes.